Wiele awarii w samochodzie można naprawić samodzielnie i wbrew pozorom wcale nie jest to bardzo skomplikowane. Rzecz jasna nie mamy tutaj na myśli naprawy układu sterowania, lecz raczej elementy, które nie są bardzo zaawansowane technologicznie. Dziś podpowiemy Wam, jak naprawić zawieszenie w samochodzie.
Spis treści
Naprawa zawieszenia w samochodzie – to trzeba wiedzieć!
Zawieszenie samochodu często generuje spore koszty. Tak naprawdę im bardziej nowoczesny model i lepsza marka, tym cena będzie wyższa. W autach osobowych stosuje się kolumny przy osi przedniej, natomiast z tyłu znajduje się belka skrętna. Trzeba przyznać, że takie rozwiązanie ma prostą budowę, ale też naprawa takiego zawieszenia nie jest nad wyraz skomplikowana. Jeżeli jakiś element pęknie, to przydadzą się kleje do aluminium.
Bardziej zaawansowane technologicznie jest zawieszenie wielowahaczowe. Stosuje się je przy tylnej oraz przedniej osi. Dzięki temu uzyskuje się stały kąt nachylenia koła względem podłoża. Tego typu rozwiązanie jest zdecydowanie bardziej zaawansowane technologicznie i sprawdza się w modelach klasy średniej. Dostępne jest też zawieszenie pneumatyczne. Trzeba wiedzieć, że najczęściej stosuje się je w Mercedesach, BMW, a więc w samochodach z wyższej półki cenowej.
Niestety naprawa zawieszenia pneumatycznego generuje wysokie koszty. Jeżeli zaniedbacie o zawieszenie i dojdzie do awarii miechów wraz z kompresorem, to naprawa może wynosić nawet 15 tys. zł. Zatem im prostszy układ, tym jest taniej.

Jak naprawić silentblocki?
W zawieszeniu znajdują się elementy metalowo-gumowe wahaczy. Mowa tutaj o silentblockach. W teorii często można naprawić je samodzielnie, choć niekiedy potrzebna będzie prasa. Jeżeli silentblocki będą mocno zużyte, to z zawieszenia będą dobiegać piski, a gdy sprawdzi się auto na podnośniku, to widoczne będą luzy na całym kole.
Prawda jest taka, że jeżeli zlecicie naprawę nieuczciwemu mechanikowi, to zamiast wymienić silentblocki, wstrzyknie w nie olej, co da chwilową poprawę. Jeżeli element jest tylko nieco uszkodzony, to polecamy Wam klej do aluminium w Ataszek.pl. Jeżeli jednak uszkodzenie jest zdecydowanie większe, to trzeba liczyć się z koniecznością zakupu całego wahacza. I tutaj znowu, im bardziej zaawansowany technologicznie samochód, tym koszty mogą być wyższe. Modele wykonane ze stopów lekkich są droższe.
Naprawa drążków i łączników
Bardzo ważnym elementem układu kierowniczego są drążki, które wymuszają zmianę kąta skrętu. Jak można się domyślić są też bardzo narażone na przeciążenia, ale też uderzenia, które przekazują koła. Drążki wyposażone są, podobnie jak wahacze, w sworznie. Jeżeli podczas skręcania kierownicą, np. na postoju pojawią się charakterystyczne stukania spod samochodu bądź też precyzja i wygoda prowadzenia stanie się jeszcze mniejsza, to znak, że konieczna jest wymiana drążków, ale też łączników. Najczęściej dzieje się tak po przejechaniu 50 czy 60 tys. km.
Małe rzeczy – duże znaczenie, czyli dlaczego warto usuwać awarie na bieżąco
Tak jak wszystko, tak i samochód może ulegać awariom. Niewątpliwie ważnym elementem jest cały układ jezdny, który znacząco wpływa na bezpieczeństwo. Jeżeli pojawiają się nawet drobne czy niewielkie awarie, to najlepiej wymieniać je na bieżąco. Dzięki temu koszt inwestycji będzie zdecydowanie niższy.
Nie można jeszcze zapomnieć o tym, że nie mając zupełnie pojęcia o naprawach pracę należy zlecać profesjonalistom, przy czym tutaj musicie znaleźć uczciwego mechanika. Jako że układ zawieszenia jest jednym z podstawowych systemów w samochodzie, jego poprawne działanie wpływa nie tylko na komfort, ale też bezpieczeństwo jazdy. Uszkodzenie jednego z podzespołów zwiększa ryzyko uszkodzenia pozostałych, a więc dochodzić będzie do zmniejszenia przyczepności na drodze, ale też droga hamowania znacząco się wydłuży.
Na szczęście w przypadku małych awarii naprawa będzie prosta. Wystarczy tylko posiadać młotek, zestaw kluczy oraz śrubokrętów, a także klucz francuski oraz papier ścierny. Na początek należy oczyścić całą powierzchnię i zidentyfikować problem, a potem używając zestawu śrub i śrubokrętów należy wymienić podzespół.