Jadąc 90 km/h przeciętne auto pokonuje w ciągu sekundy 25 metrów. Znamy to równanie jeszcze z nauki jazdy – jest obecne w każdym teście na prawko. W cztery sekundy pokonamy stadion piłkarski. O ile mamy sprawne hamulce – a aby były sprawne, potrzebne są odpowiednie komponenty które będą ze sobą sprawnie współpracować, mianowicie – tarcze i klocki hamulcowe. Zadbany układ hamulcowy, zbudowany z wysokiej klasy części zapewni nam przede wszystkim bezpieczeństwo. I dzięki tej sekundzie może nam zapewnić przedłużenie spokoju, zdrowia, a niestety – czasami i życia.
Układ mechaniczny tego małżeństwa jest od dekad taki sam – tarcza obraca się między szczękami klocków, zaciskanymi z różną siłą w zależności od tego, jak mocno sygnalizowany jest ścisk. Powierzchnia klocków zaciska się na tarczy aż do całkowitego zatrzymania. Zmieniły się przede wszystkim materiały użyte do produkcji, często także sam proces przeszedł ewolucję w kierunku obróbki cyfrowej – dopasowanie jest o wiele lepsze, co za tym idzie czas reakcji się skraca. Co jednak wybrać, jakie tarcze i klocki hamulcowe wybrać, by ten układ działał poprawnie? Oto krótki poradnik.
Spis treści
Jakie tarcze i klocki hamulcowe wybrać?
Rynek tych komponentów jest ogromny. Wynika bezpośrednio z powszechności samochodu jako podstawowego środka lokomocji oraz względnej łatwości wymiany tych podzespołów, zwłaszcza w prostszych modelach aut. Klocki hamulcowe wymieniamy we własnych garażach, z tarczami częściej jeździmy do warsztatu, ale niezależnie od tego, gdzie to robimy, możemy wybierać w ogromnym zakresie części, zarówno renomowanych producentów, jak i tych tańszych. Nie ma przy tym jakiegoś przymusu – jasne, możemy kupić zestaw Zimmermanna do Ferrari California za 30 tysięcy złotych, ale nikt z drugiej strony nie zabroni nam wstawić Brembo do Matiza – bo się da.
Jak się w tym połapać, jak wybrać najlepsze komponenty w tym segmencie? Producenci stosują umowną skalę tak, by móc pozycjonować się na rynku. Do 50 aut wstawia się kompletne zestawy i sprawdza ile potrzebuje samochód, by zatrzymać się ze 100 km/h do zera. Wynik 29-30 metrów uznaje się za rewelacyjny. I tak najlepszymi producentami w tym rankingu są trzy firmy: Brembo, TRW, Febi Bilstein. Blisko podium są też firmy ATE , Bosch i BRP. Renomowany Zimmermann, którego wspomnieliśmy, zajmował w 2020 roku ósme miejsce w tej klasyfikacji. Delphi – 13, całkiem dobry Breck – 30, Metelli – 13. Wielu z tych producentów montuje swoje podzespoły w samochodach fabrycznych co dodatkowo podnosi ich prestiż.
Na przykładzie kilku aut wskażemy Wam tanie, średnio drogie i topowe części w segmencie układu hamulcowego. Wybraliśmy samochody z różnych klas, by uświadomić, jak rozległy jest to temat i zaakcentować różnorodność wyboru.

Opel Corsa E, rocznik 2019.
- klocki hamulcowe
TOP: ATE (222 zł), Textar (181 zł), Brembo (175 zł)
MEDIUM: TRW (150 zł), Icer (145 zł), Zimmermann (145 zł)
BUDŻET: Breck (95 zł), Delphi (80 zł), Metelli (85 zł)
- tarcze hamulcowe
TOP: Zimmermann (300 zł cena za 1 szt.), Brembo (275 zł/szt.), Ate (211 zł/szt.)
MEDIUM: TRW (157 zł/szt), Bosch (150 zł/szt), Delphi (145 zł/szt.)
BUDŻET: Mapco (126 zł/szt.), ABS (132 zł/szt.), Jurid/Bendix (135 zł)
Peugeot 308 SW II, rocznik 2018
- klocki hamulcowe
TOP: Ferodo FCP (635 zł), Ferodo FDS (440 zł), ATE (225 zł)
MEDIUM: Jurid/Bendix (210 zł), Zimmermann (170 zł), Meyle (170 zł)
BUDŻET: Bosch (148 zł), Textar (147 zł), Comline (138 zł)
- tarcze hamulcowe:
TOP: Metzger (935 zł), Mapco (640 zł), Magneti Marelli (485 zł)
MEDIUM: Ferodo (365 zł), ATE (330 zł), TRW (320 zł)
BUDŻET: SKF (265 zł), Febi (255 zł), SNR (250 zł)
Skoda Octavia, rocznik 2018
- klocki hamulcowe
TOP: Ferodo FCP (920 zł), Ferodo FDS (848 zł), ATE (320 zł)
MEDIUM: Zimmermann (220 zł), Brembo (195 zł), TRW (185 zł)
BUDŻET: Textar (170 zł), Valeo (165 zł), Meyle (150 zł)
- tarcze hamulcowe
TOP: ATE (320 zł), Zimmermann (310 zł), Jurid/Bendix (300 zł)
MEDIUM: Brembo (270 zł), Comline (265 zł), TRW (235 zł)
BUDŻET: SWAG (200 zł), Febi (190 zł), ABS (180 zł)
Czy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych mogę czuć się bezpiecznie?
Oczywiście – nie. Dlaczego? Bo poza wymianą elementów, potrzebujemy czegoś, czego kupić się nie da – rozsądku, spokoju i rozwagi. Klocki i tarcze hamulcowe oczywiście są koniecznością, jeśli myślimy o bezpiecznej i spokojnej jeździe. Są – co widać po powyższej liście – ogólnodostępne, tak fizycznie, jak i cenowo. Reszta należy do nas – wybór dobrego mechanika, czy sumienna i spokojna wymiana we własnym garażu. Nie zapominajmy jednak, że bezpieczeństwo jest składową wielu czynników, a sprawny układ hamulcowy jest tylko i aż jednym z nich. Jego sprawność zależy od nas jako kierowców.
Sekunda jak wieczność – hamulce naszym alibi
Sprawny układ hamulcowy to w ogromnej mierze udany wybór, zakup i montaż klocków i tarcz hamulcowych. Ich współpraca musi być jedną z fundamentalnych spraw, którą jako kierowcy i właściciele aut musimy się zajmować. To małżeństwo działa w tym układzie, dopóki nie przeoczymy zaniedbań i uszkodzeń – dlatego tak istotny jest mądry wybór. Klocki i tarcze hamulcowe zadziałają skutecznie, jeśli damy im na to szansę.
Pamiętając wzór 90 km/h = 25 metrów w sekundę, który przytoczyliśmy na początku, wyraźnie zaznaczmy bardzo ważną rolę sprawnego układu hamulcowego. Jego wadliwe działanie, zaniedbanie wymiany nie wpłynie na osiąganą prędkość – ale na czas i długość drogi hamowania. Pamiętajmy o tym.
Bardzo ciekawy i trafny artykuł. Jeżeli ktoś się bardziej interesuje motoryzacją, ale i jako przeciętny kierowca to tarcze i klocki hamulcowe to naprawdę rozległy temat, a artykuł nieco przybliża go i może ukierunkować podjęcie decyzji.
Możliwość komentowania została wyłączona.